NAFKAH ISTERI DAN IBU-BAPA; MANA YANG DIDAHULUKAN?
Soalan; Akum. Sy ada beberapa soalan.
1. Apakah hukum suami yg selalu mengabaikan nafkah anak isteri kerana
mengutamakan keluarganya di kg? - Suami bukanlah anak lelaki sulung @
anak lelaki tunggal.
2. Bolehkah keluarga di kg terutama ibu & ayah meminta duit (terlalu kerap)
dari anak lelakinya padahal anak lelakinya jg perlu bertanggungjawab
pada anak isteri? - Ayahnya masih berkerja tetap selalu mengalami
masalah kewangan.
Syukran jazilan atas jawapan yg diberikan.
Jawapan;
1. Dalam pemberian nafkah, seorang suami hendaklah mendahulukan isteri
dan anak-anak dari orang lain (termasuk ibu-bapa). Urutan nafkah adalah
seperti berikut;
a) Diri sendiri
b) Isteri
c) Anak
d) Bapa
e) Ibu
f) Cucu
g) Datuk
h) Saudara
i) Ahli-ahli keluarga berikutnya.
Urutan ini adalah berdasarkan hadis Rasulullah s.a.w. yang menegaskan;
“Mulailah dengan diri kamu, bersedekahlah kepada diri kamu. Jika ada
lebihan, maka untuk isteri kamu. Jika ada lebihan, maka untuk ahli
keluarga kamu. Jika ada lebihan lagi, maka untuk begini dan begini;
yakni untuk orang di hadapan kamu, di kanan dan kiri kamu” (Riwayat Imam
Muslim dan an-Nasai dari Jabir r.a.. al-Jami’ as-Saghier, hadis no.
46). Berkata Imam an-Nawawi mengulas hadis ini; di antara kesimpulan
dari hadis ini ialah; hendaklah pemberian nafkah dimulakan mengikut
tertib yang tersebut (dalam hadis). (Syarah Soheh Muslim, juz 7, Kitab
az-Zakah, bab al-Ibtida’ Fi an-Nafaqah Bin-Nafsi Tsumma Ahlihi Tsumma
al-Qarabah).
Perlu disebut juga di sini bahawa nafkah untuk
isteri wajib diberikan oleh suami sekalipun isteri kaya dan berada.
Suami yang gagal memberi nafkah sewajarnya kepada isterinya -mengikut
kemampuannya- ia dianggap berhutang dengan isterinya kecualilah jika
isteri menggugurkan haknya dengan kerelaannya sendiri. Begitu juga,
isteri boleh menuntut fasakh di atas kegagalan suaminya memberi nafkah.
Adapun nafkah kepada orang lain selain isteri, ia tidak wajib melainkan apabila memenuhi dua syarat;
a) Mereka adalah miskin, tidak memiliki harta dan tidak mempunyai
sumber pendapatan. Jika mereka mempunyai harta atau memiliki sumber
pendapatan sendiri, tidaklah wajib lagi ia menyara mereka. Namun
digalakkan ia meneruskan pemberiannya kepada mereka untuk mengekal kasih
sayang dan silaturrahim.
b) Ia mempunyai kemampuan untuk
menanggung mereka; sama ada dengan hartanya atau dengan sumber
pendapatannya. Kemampuan ini merangkumi kos saraan untuk diri sendiri
dan isteri. Jika ada lebihan (setelah ditolak keperluan diri dan
isteri), barulah ia wajib menyara ahli-ahli keluarga yang lain.
Merujuk kepada soalan di atas, tidak harus suami mengabaikan nafkah
kepada isteri dan anak-anak dengan alasan ingin membantu ibu-bapa di
kampung kerana menafkahi isteri dan anak-anak adalah wajib. Jika benar
ibu-bapa memerlukan nafkah darinya, ia hendaklah menafkahi mereka tanpa
mengabaikan isteri dan anak-anak. Itupun jika ia mampu menampung semua
mereka. Jika tidak, hendaklah ia mendahulukan isteri dan anak-anak.
Wallahu a’lam.
Rujukan;
1. Syarah Soheh Muslim, Imam an-Nawawi.
2. Manar as-Sabil, Ibnu Dhuyan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan